MUSIKANMELDELSE
Den intenst, generøse, japanske komponist og pianist, Satoko Fujii, er – vil jeg hævde – en af de mest markante avantgardister indenfor jazzen pt. Og det har hun faktisk været i to-tre årtier. Hun er ikke bare en original, dynamisk nytænker, hun er også en sindssygt produktiv skaber. I 2022 udsendte hun således albummet, Hyaku, One Hundred Dreams, hvormed hun markerede, at hun havde indspillet 100 album i eget navn og/eller som hovednavn. Fujii og ligeledes japanske Tamura har spillet sammen i henved 30 år – som duo og i andre konstellationer. Deres samarbejde med spanske López påbegyndtes for fem år siden, som en tour, der mundede ud i indspilningen af albummet, Mantle (2020). Samarbejdet dén gang – på touren og i studiet – var så legende let, at de tre, da muligheden bød sig, besluttede at indspille et album nummer to – Yama Kawa Umi. Fujii og Tamura mødte denne gang frem til studiet med skitser og egentlige kompositioner, som i alle tilfælde efterlod rigeligt med rum til López’ improvisationer. Og resultatet er fascinerende. Yama Kawa Umi byder på eminent avantgardejazz / freejazz af en på én gang meget rå og meget graciøs karakter. Man fornemmer, hvis man har Mantle i klar erindring, at trioen har fået mere dybde og kraft, og at musikken bevæger sig ud i mere fascinerende krinkelkroge, der både grænser op til kammermusik og avantgardejazz. Et godt eksempel er nummeret, Dusk Sky, der afspejler dybden, den rå kant og det graciøse mønster, der forbinder det hele. At gå ind i Yama Kawa Umi som helhed er som at gå ind i en ukendt skov med stærkt varieret vækst og spredte, varme lysninger. Det er meget fascinerende.
**** / Not Two Records / 52 min.