KONCERTANMELDELSE
Jeg har over årene set og hørt den danske jazzkomponist og –guitarist, Jakob Bro, optræde i og med mange forskellige konstellationer. Alle med ham som fikspunkt. Jeg har også set ham med hans såkaldte Large Ensemble. Men de to koncerter, Jakob Bro og hans ensemble var programsat til at spille i Hotel Cecil under dette års Vinterjazzfestival, fremstod alligevel som potentielt mere fokuserede end dem, jeg før havde set og hørt – og det alene i kraft af det intime venue. Jeg mener – to optrædende på Hotel Cecils lille scene – tæt op ad et stærkt begrænset publikum? Det ville ikke kunne blive anderledes, tænkte jeg. Koncerterne måtte være tænkt og udvikle sig som stærkt fokuserede sager!
Men nej. Eller jo. Problemet var, at jeg ikke fandt den anden af de to koncerter, som jeg oplevede – mandag aftens koncert – særlig godt forløst. Vel var der raffinementer, tekniske finesser og kunstneriske højdepunkter undervejs. Ja, finurligheder. Sans og samling. Men for mig at se og høre var arrangementerne også for pauvre, balancen mellem stringens og frihed for uklar. Og så blev Peter Laugesen – den ellers musisk begavede danske poet (og poesi-oplæser) – oven i købet tildelt en alt for dominerende rolle og position midt på scenen. Ikke at jeg vil klandre ham noget, for han gjorde det eminent godt – selv om hans evindelige bladren i digtsamlingerne i en søgen efter læsestof virkede lidt for tilfældig og lemfældig.
Jeg var selv – primært – kommet for at høre Jakob Bro. I mindre grad hans Large Ensemble og Peter Laugesen. Men Jakob Bro indtog selv en ydmyg, perifær position yderst til venstre på scenen. Og forhåndsaftaler og arrangementer gjorde enten Peter Laugesen, blæserne eller trommeslagerne til de mest centrale aktører.
Med sig på scenen havde Jakob Bro de tre trommeslagere – Jakob Høyer, Kresten Osgood og Jorge Rossy; de to kontrabassister – Anders ”AC” Christensen og Yannick Peeters; de tre saxofonister – Melissa Aldana, Hanne De Backer og Jesper Zeuthen; foruden selvfølgelig Peter Laugesen og sig selv. Ti optrædende i alt. Og selvfølgelig var de alle musikere af betydelig kvalitet. Især brillerede chilenske Melissa Aldana (som bor i USA) med sin eminente håndtering af tenorsaxofonen.
Jeg ved, at den amerikanske trommeslager, Paul Motian (som er en central figur i Jakob Bros karriere), i sin tid lærte sin unge ”elev” om vigtigheden af at afprøve sine kompositioner med forskellige line-ups. For som Jakob Bro har udtalt til festivalprogrammet: ”Paul gjorde det hele tiden, og sangene fik nyt liv. De blev ikke ligegyldige eller overspillede, men blomstrede op og gik i andre retninger.” Jakob Bro talte i programmet i forlængelse heraf om åbenhed i musikken, om det at sange kan fortolkes på et hav af måder afhængig af orkestrering, line-up, situation og rum.
Men i min optik blev Peter Laugesen altså tildelt en alt for dominerende rolle og position. Jakob Bro selv forblev for perifær i lydbilledet. Og arrangementerne til saxofonerne – de forblev bare for pauvre. Vel blev ”gamle” numre tilført vildskab og kant, men jeg savnede et fokus – der rakte videre ud. Og så savnede jeg kapelmesteren i det ellers solide set-up. Hans musik forblev prøvende. Det i sig selv var ikke overraskende. Men at den også forblev lidt ufokuseret og uforløst – det var overraskende. Med alle de kvaliteter samlet på den intime scene.
*** / Koncert også anmeldt i musikmagasinet gaffa.dk