MUSIKANMELDELSE
Anders Koppel er noget af det tætteste, man i dag kommer en levende legende i dansk musik. Han kommer ud af den klassiske europæiske musiktradition, men har også markeret sig som en solid skaber og betvinger af jazz, avantgarde, rock og world. Altid har han haft sit eget tonesprog, altid sin egen æstetik – og det både som komponist og instrumentalist. På forunderlig vis hører man det på hans nye album – hvortil han bare har komponeret. På Chamber Concertos hører man tre af Koppels kammerkoncerter samlet og indspillet af The Danish Sinfoniette (Randers Kammerorkester), dirigeret af David Riddell og med fornemme soli af Scandinavian Guitar Duo (Jesper Sivebæk og Per Pålsson), fløjtenisten Rune Most og harpenisten Tine Rehling – instrumentalister, som Koppel i forvejen er betaget af og måske endda har fundet inspiration hos. Når jeg hører Andorinha (”The Swallow”) for fløjte og kammerorkester, tænker jeg, at Koppel også har været inspireret af den klassiske amerikanske musiktradition. Koncerten er i hvert fald som en brobygning mellem et nyere amerikanske tonesprog og en etableret, nordisk melankoli. Koncerten er både charmerende og smuk. Der er noget legende let over den, men også en samtidig tyngde og fortrolighed med den kammermusikalske arv efter faderen, Herman Koppel. Til gengæld er vi langt fra det univers, Koppel var med til at skabe, da han sidst i 60’erne var medstifter af den psykedeliske rockgruppe, The Savage Rose. Det forekommer mig, at Koppel på én gang fremstår som en intellektuel skaber og en passioneret kommunikatør, der gør sit ypperste for at blive forstået. Jeg vil mene, at han lykkes. Chamber Concertos er et absolut lytteværdigt og respektindgydende ind- og udspil.
**** / Dacapo Records / 60 min.