MUSIKANMELDELSE
S. Vestergaard pladedebuterede i 2021 – ganske vist uden forkortelser. Den gang hed han Søren Vestergaard. Men uanfægtet af ”navneskiftet” så er han stadig den samme. En habil komponist og musiker, som bare pladedebuterede i moden alder efter igennem en årrække at have produceret andre musikeres plader.
Vestergaards debutplade, der hed Original Soundtrack For a Movie Yet To Be Made, var, som titlen antyder, filmisk. Det samme er den minimalistiske musik på 2’eren, NonConFormIsm. Også herpå er musikken instrumental og guitarbaseret – et genremæssigt cross over mellem post rock, indie, nordic noir og elektronisk musik. Denne gang er støj – en hverdagslig grundstøj – bare også blevet et fremherskende element i lydbilledet. Oven på grundstøjen er der selvfølgelig nogle raffinerede, instrumentale elementer – især guitarriffs og anvendelse af loop pedaler og forstærkere – men i bund og grund er det hele enkelt, som på forgængeren næsten filmisk. Og alt er skrevet og håndspillet af Vestergaard, som igen-igen udviser en klar, æstetisk og håndværksmæssig retningssans.
Søren Vestergaards dogme, da han gik i studiet, var, at alt skulle indspilles som live takes og præsenteres så råt som muligt. Dét dogme virker ikke altid, vil jeg sige, men i tilfældet NonConFormIsm må jeg bøje mig, for her virker det. Musikken på albummet har en rå umiddelbarhed over sig, noget ikke-sterilt. Og det giver den kant og karakter.
S. Vestergaard, der mest er kendt for sit virke som producer for navne som Pernille Rosendahl, Select Captain, Hush, Aksglæde, Sherpa, Henrik Olesen og Peter Wangel – og som selv er sideman for Pernille Rosendahl solo og i Peter Wangels band og Select Captain viser igen-igen, at han selv kan skabe lydlandskaber af dragende karakter. Lyt for eksempel til nummeret, ”The Slow Escape”, og du vil høre Vestergaards filmiske æstetik foldet ud.
**** / Soundchest Records / 41 min. / Også anmeldt i musikmagasinet gaffa.dk