Camerata Øresund: Pas de bourrée

Please follow and like us:

  • 0
  • Share

MUSIKANMELDELSE

Det dygtige, dansk/svenske kammerensemble, Camerata Øresund, tager på sit nye album, Pas de bourrée, lytterne med på en fascinerende dan(el)se(e)-rejse tilbage til 16- og 1700-tallets barok. Ensemblet har således på albummet indspillet gedigne, sammenlignelige, dansable værker af franske André Campra (1660-1744), svenske Johan Helmich Roman (1694-1758), tyske Johann Sebastian Bach (1685-1750), tyske Georg Philipp Telemann (1681-1767), italienske Antonio Vivaldi (1678-1741) og engelske Henry Purcell (1659-1695). Og summen af det hele vidner både om en stærk kunstnerisk epoke – en tid, hvor de adelige/højborgerlige dansede i ren dekadence – og om, at Camerata Øresund er et moderne ensemble, som med god teknik og kunstnerisk sans kan forbinde en særlig datid med en moderne nutid. Musikken – og nok så væsentligt: forløsningen og produktionen – er sublim. Og for mig kommer dertil, at ensemblets forløsning af især Campras balletopera, L’Europe Galante og Romans tidlige værk, Golovin Musiken (der på mange måder er et forvarsel om Romans mest berømte musikstykke, Drottningholm Music), gør det klart, hvor kort æstetisk afstand, der kan være mellem de adeliges/højborgerliges dekadente barokmusik og den almene underklasses folkemusik. Det er meget fascinerende. Og bekræfter ensemblets vision om at gengive dansemusikken og nedbryde barriere mellem musikerne og det lyttende publikum.

****  /  Channel Classics/OutHere Music  /  65 min.

Please follow and like us:

  • 0
  • Share