Jacob Hauge Mateo: Beyond Time

Please follow and like us:

  • 0
  • Share

MUSIKANMELDELSE

Jacob Hauge Mateo er en dansk musiker, producer og sanger, som ganske vist ikke har fået det store, folkelige gennembrud, men som ikke desto mindre har udgivet flere, ganske gode (digitale) album. Han har undervejs samarbejdet med sangere, sangskrivere og poeter fra flere lande og på sit nye album, Beyond Time, med danske ditto: (sangerinden) Annelouise, (den norskfødte sangerinde) Liv Austen, (salmedigteren) Arne Andreasen og (sangskriveren) Tina Dickow.

Beyond Time er et tematisk, helt enkelt og fokuseret album skabt efter en tragedie i Mateos allernærmeste familie/vennekreds. Hans søns mor døde efter to års alvorlig sygdom, og pludselig stod han alene med en seksårig søn, der bedst muligt skulle sluses igennem en altomsluttende sorg. Dét blev afsættet for Jacob Hauge Mateos nye sange og kompositioner, som ”nærmest skrev sig selv” – sangene på Beyond Time handler om viljen til liv, om modet til nærvær og om accept af døden, selv den alt for tidlige. De handler om ønsker, drømme og barske realiteter.

Beyond Time er et helt igennem stærkt og smukt afstemt album (af mindre end en halv times varighed), som lægger stærkt ud med Dickows sang, ”The World is Perfect” – sunget med indføling af Mateo og Annelouise – og som fortsætter lige så stærkt med Andreasens sang/salme, ”May There be Light (Every Broken Part)” – sunget af Mateo og Austen.

Ud af i alt otte sange er fem med en form for sorgbearbejdende tekster, tre er helt uden ord. Men alle er klart alvorstunge, intime og lydmæssigt storladne, grænsende til svulstige. Jeg kommer blandt andet til at tænke på den canadiske sangerinde, Céline Dion, og hendes brug af storladne virkemidler. Mateos stil læner sig på tilsvarende vis tæt op af det forudsigeligt polerede og konventionelle, men holder – efter min mening – balancen og forbliver sanddru overfor en personlig tristese, som også er universelle.

De tre afsluttende, instrumentale, næsten kammermusikalske kompositioner er uhyre smukke, spillet alene på klaver. Titlerne på disse siger alt om den følelse og intimitet, de afspejler: “And The She Let Go”, “Goodnight Mom” og “Tanja’s Symphony”. Alle kredser om det at skulle sige farvel til sit barn, slippe taget i livet her på jord og forberede sig på noget andet, ukendt.

****  /  Eget selskab  /  29 min.  /  Også anmeldt i musikmagasinet gaffa.dk

Please follow and like us:

  • 0
  • Share