MUSIKANMELDELSE
67-årige Fred Hersch (klaver) og 38-årige Esperanza Spalding (bas og vokal) er hver især dygtige og værdsatte og af samme kendte kunstnere på den amerikanske / internationale jazzscene. Af samme grund var det et tilløbsstykke, da de to (generationer) i oktober 2018 skulle optræde sammen på New York Citys Village Vanguard. For de to kunstnere var det endda et helle – de befandt sig nemlig begge i intense kunstneriske forløb med andre musikere andre steder i USA. Udsigten til nogle optrædener sammen i den kendte, amerikanske jazzklub var altså for begge befriende. Og dét kan man høre i den musik, der med live-albummet er blevet foreviget. Sangene og musikken på Alive at the Village Vanguard fremføres i en åbenlyst afslappet og fri form, der både klæder og udfolder de enkelte standards og gavner udtrykket som helhed. Makkerparret fremfører to numre af Hersch, men ellers er resten af materialet standards af store komponister og sangskrivere som Gershwin og Gershwin, Parker, Monk og Gismonti. Og nok så væsentligt: Hersch spiller selvfølgelig klaver, men Spalding holder sig til sin stemme – spiller ikke bas. Derfor virker summen af indsatsen også meget minimalistisk, intim og nøgen. Og dét er et plus – selv om jeg kan nævne flere sangerinder med en større stemme end Spaldings. Især nyder jeg de tos facetterede, næsten ungdommeligt legesyge versionering af Charlie Parkers Little Suede Shoes.
**** / Palmetto Records / 68 min.