MUSIKANMELDELSE
Australske Tash Sultana er en ung sindssygt talentfuld singer-songwriter og multiinstrumentalist for hvem vokalen, elektronikken og guitaren er de primære instrumenter.
Med bare én video på YouTube for fire år siden – en såkaldt Live Bedroom Recording af nummeret, ”Jungle” – blev hun hele verdens eje. Den ene video nærmer sig i dag 100 millioner afspilninger på YouTube. Nummeret indgik i en studieindspilning på hendes debutplade, Notion, fra 2017, og alene på streamingstjenesten Spotify nærmer det ene nummer sig 150 millioner afspilninger. Sammenlagt har hendes numre på streamingstjenesterne rundet 1 milliard afspilninger.
I 2018 udsendte hun pladen, Flow State, og nu kommer så 3’eren, Terra Firma. En plade, mange naturligt nok møder med store forventninger. For helt ærligt! Hvor tit sker det lige, at man støder ind i et så utæmmet og vildt talent som Tash Sultana? Svaret er: Det sker ekstremt sjældent. Hendes talent og rå og sanselige tilgang til musikken er ekstraordinær. Og så er hun storsælgende! Alt hvad hun laver udløser guld eller platin.
På 3’eren er det igen-igen et univers båret af vokalen, elektronikken og guitaren – nu plus klaveret – som hun åbner op til. Igen-igen er hendes univers rundet af en ekstrem musikalitet og af en fanden-i-voldsk attitude. Men noget er der sket også sket. For Terra Firma fremstår mere strømlinet og civiliseret end de første plader. Og dét gør mig nervøs! Musikken på 3’eren er melodisk, genremæssigt et miks af R&B, soul og funk med elektronik, guitar og vokal. Men please, SONY, skær ikke kanterne af gadekunstneren i jagten på mere guld og platin!
Teksterne såvel som musikken vidner om, at kunstneren er modnet. Men højdepunkterne i Tash Sultanas sange og musik, det er altså stadig de mest rebelske og kantede numre – på 3’eren numre som ”Crop Circles” og ”Dream My Life Away”. Sidstnævnte har endda karakter af ballade. Og så synger Tash Sultana herpå duet med Josh Cashman.
Albummets smukkeste numre er ”Maybe You’ve Changed” og ”Coma” – numre om den urovækkende og vanskelige kærlighed og andre former for modstand i livet. Disse numre er dog atypiske for Tash Sultana. Men måske er de et varsel om, hvor den unge rebel og det store pladeselskab er på vej hen.
Efter et år med nedlukning af verdenssamfundet, et langstrakt blik indad og måske opdagelsen af et nyt behov for at fokusere på det nære drama og finde nye udtryk til kunstnerisk formidling om dette kunne numrene meget vel være vejen, hvoraf Tash Sultana og SONY fremover vil gå. Begge numre er ballader med iboende vemod og smerte. Sange, der fremstår ærlige, påtrængende og vedkommende. Modne. Og velovervejede. Men altså også lidt for civiliserede. Sidstnævnte slutter dog med de klange og guitarriffs og pedaler, der umiskendeligt er Tash Sultanas kendetegn. Og den dynamik, der knytter sig til dét, er altså i min optik altafgørende i talentets videre færd.
***** / Lonely Lands Records/Sony Music / 52 min. / Også anmeldt i musikmagasinet gaffa.dk