Anmeldelse på netmagasinet gaffa.dk
At tage en salme og udsætte den for jazzificering. Dét er farligt. Og vanskeligt. For hvordan balancerer man respekten for det (ofte) højtidelige forlæg med trangen til råt for usødet at forny og forandre? Mange har forsøgt, og få er lykkedes med det. Men i tilfældet, Salmesuite, lykkes det. Aarhus Domkirkes Kantori dirigeret af Carsten Seyer-Hansen – og jazzmusikerne Marilyn Mazur (percussion), Jakob Buchanan (flygelhorn), Michael Bladt (saxofon) og Mads Wadmann (klaver) – fortolker syv salmer med respekt for forlæggene og aftvinger ny respekt for det, de skaber! Nok vil man kunne hævde, at de ikke er gået radikalt til værks, men det er netop dét, der er værkets styrke: at de på én gang respekterer de eksisterende melodier og med et søgende, sfærisk, instrumentalt udtryk formår at udfolde fundamentet, så salmerne får en anden dybde. Thomas Laubs (melodi) og N.F.S. Grundtvigs (tekst) til Hil dig Frelser og Forsoner er et godt eksempel. Den salme, som i forvejen er så smuk – både i kraft af melodi og tekst – vokser i styrke, når domkirkens kor og jazzmusikerne mødes midt imellem det oratoriske og det jazzede.
*****
LongLife Records
42 min.
Comments are closed.