BOGANMELDELSE Meghan D. Jakobsen (f. 1969) er journalist og debuterede da også med en på mange måder journalistisk, selvbiografisk bog om det at være kone i Saudi-Arabien, Det tynde øl. Bogen handlede om hendes tid som ægtefælle til en mand, der var udstationeret i Riyadh. Siden fulgte bogen, Alle regnbuens farver, om en sort kvinde, bosiddende på Sydsjælland, men med afroamerikanske rødder. Nu følger så Trods, Meghan D. Jakobsens første roman. En fin lille roman, der ikke har format til at opnå klassikerstatus, men som ikke desto mindre er fin, godt skrevet, troværdig, sprogligt nuanceret og sikkert konstrueret.
Hovedpersonen – fortælleren – er en lille uskyldsren pige, der med sin fattige, enlige og skrøbelige dansk/amerikanske mor har bosat sig i et lille lokalsamfund et sted i Danmark. Mens moderen kæmper sine kampe for at skaffe penge til dagen og vejen, tilegne sig det danske sprog og på tålelig vis falde til i lokalområdet, går den lille pige på opdagelse i livet, naturen og naboernes huse. Pigen er blottet for neuroser, men ensom – selv om ensomheden ikke antager skadelig karakter. I sin ensomhed opbygger hun bare fantasifostre og –landskaber, og således åbner hendes verden sig, som var hun på det rene med, at moderen ikke kan hjælpe hende i den forbindelse og på det rene med, at det heller ikke gør noget.
Men i møderne med andre mennesker ændres deres liv. Pigen får f.eks. en god ven i en nabo – en enlig, ældre herre, der er åben og favnende, venlig og begavet, og som på smukkeste, stilfærdige vis både åbner bøgernes, kunstens og naturens verden for pigen. Pigen bliver betaget af den velbeslåede morfader, der kortvarigt dukker op for at overtale sin datter til at flytte hjem til familien i USA – moderen afslår og insisterer trods åbenlys fattigdom på at klare sig selv, mens hendes datter ensomt må begræde, at morfaderen rejser tilbage med uforettet sag. Pigens verden åbner sig fra en uskøn og brutal side, da hun begynder at gå i skole – en skole for mentalt tilbagestående eller handicappede børn (spassere, som de kaldes i bogen). Og den ændrer brat karakter, da moderen først falder for en ung mand, der snart flytter ind, gør hende gravid og få år senere – efter at lillebror er kommet til verden – igen må forlade huset, da det står klart, at han har en affære med landsbyens kvindelige præst. Endelig ændrer pigens verden karakter, da moderen efter bruddet fra manden ikke selv formår at komme på benene igen, men må svigte og omsorgssvigte, så naboerne og lokalsamfundet til sidst må gribe ind – da de opdager, at pigen er alene om at tage ansvar for sig selv og sin lillebror. Det hele ender lidt sørgeligt. Men centralt i oplevelsen af romanen står alligevel, at pigen fremstilles som forunderligt uskyldsren, blottet for neuroser og blottet for vrede og bitterhed.
Tonen igennem hele bogen understøtter den centrale oplevelse. Pigen tager positivt imod verden, verdens vrede og dens generelle rammer. Det er dét, der efterlader det indtryk, at romanen er fin, stringent og sikkert konstrueret.
*** / Forlaget People’s Press / 184 sider