MUSIKANMELDELSE Den norske jazzmusiker, Jon Balke, har for år tilbage etableret sig som en ekstraordinær komponist, arrangør og pianist; i de senere år i det hele taget som en ekstraordinær personage på den elektroniske jazz- og worldscene. Han har haft mange forskellige funktioner i mange forskellige konstellationer, men også selv haft mange forskellige orkestre med mange forskellige udtryk. For små ti år siden etablerede han f.eks. ensemblet Siwan, der byggede bro mellem den europæiske barokmusik, den klassiske, andalusiske musik og den mere traditionelle arabiske musik. Ensemblet pladedebuterede i 2009 med et selvbetitlet album, der bl.a. vandt de tyske pladekritikeres pris, og nu er Balke og ensemble så aktuelle igen – med et nyt album, Nahnou Houm, hvorpå Balke med sin helt igennem nye besætning også præsenterer den algierske sangerinde, Mona Boutchebak, og de norske strygere, Barokksolistene. Brobyggeriet mellem den europæisk kammermusik og den arabiske tradition er nu, om muligt, endnu tydeligere – bl.a. fordi Boutchebak synger vemodigt længselsfulde, lyriske tekster af Al Andalus – tekster, der minder om tidligere tiders forbrødring mellem kristne, muslimer og jøder i Andalusien. Heraf skal man ikke udlede, at musikken er et historisk projekt for Balke og Siwan, for dét er det ikke. Tværtimod. Musikken er trods klare rødder nutidig, moderne og innovativ. Vel er rødderne i den europæiske barokmusik og den arabiske tradition evidente, men der er også i flere af numrene et skramlende, elektronisk soundscape, der tydeliggør, at der er tale om en opdatering.
**** / ECM Records / 48 min. / Også anmeldt i tidsskriftet CULTURES