MUSIKANMELDELSE Den schweiziske jazzpianist, Nik Bärtsch, har med sit orkester, Ronin, udgivet tre studie- og ét live-dobbelt-album – Stoa (2006), Holon (2008) og Lyria (2010) plus Live (2012) – men med sit nye album, Continuum (2016), vender han tilbage til sit oprindelige projekt, Mobile, som hvad personsammensætning angår overlapper med Ronin. Mobile så dagens lys for snart tyve år siden, og orkesterets musik har siden været forbundet med Bärtsch’s tilgang til den minimalistiske musik – den moderne repetitive jazz, der er funderet på klare riter og ciseleringer. På Continuum har Bärtsch dog udbygget sin kvartet, idet en strygekvintet gæstemedvirker på tre af albummets numre, der – vanen tro alle hedder Modul – efterfulgt af forskellige numre. Uanfægtet er disse strygeres medvirken er musikken stadig umiskendeligt Bärtsch’s – konceptuel, minimalistisk, reduceret til platforme af repetition tilsat ciseleringer – musik der som helhed både sender tankerne i retningen af minimalistisk europæisk partiturmusik og i retningen af traditionel japansk musik. Især nummeret, Modul 12, sender tankerne imod øst.
**** / ECM Records / 68 min.