Anmeldelse på netmagasinet gaffa.dk
La Notte er den norske jazzpianist, Ketil Bjørnstads, hyldest til den italienske filminstruktør Michelangelo Antonioni og til kombinationen af billeder og musik / musik og billeder.
Sammen med saxofonisten Andy Sheppard, cellisten Anja Lechner, guitaristen Eivind Aarset, bassisten Arild Andersen og percussionisten Marilyn Mazur optrådte Ketil Bjørnstad på Molde Jazz Festival i 2010, og det er dén optræden dette besnærende hyldestalbum stammer fra.
La Notte er med andre ord et livealbum, og selv om man ikke på optagelsen hører reallyde fra festivalens publikum, fornemmer man endog meget klart, at albummet er indspillet live. Der er nemlig en særegen intensitet over musikken, en nerve over samspillet, som gør de musisk, filmiske kompositioner uhyre nærværende.
La Notte er – som mange af Antonionis film – præget af en langsommelig autoritet og rytmisk klipning og i øvrigt for sit samarbejde med Pink Floyd, Grateful Dead og Rolling Stones, som skrev musik til Zabriskie Point, hans første amerikanske film fra 1970. Sine steder giver Bjørnstads kompositioner på La Notte associationer til den musik, som de tre etablerede rockorkestre slog sig op på sidst i 60erne og de tidlige 70ere – selv om musikken på La Notteer jazz!
****
ECM Records
55 min.
Comments are closed.