Den israelsk-amerikanske jazzklarinettist, Anat Cohens, nye album åbner umærkeligt og meget stilfærdigt med nogle simple kontrabaslinjer, herefter en antydning af percussion, whiskers på et trommesæt, lidt synthesizer og snart også lidt klarinet. Og da dén efter cirka 45 sekunder kommer til, føler man sig straks hensat til et match af moderne, amerikansk østkystjazz og en mellemøstlig, jødisk klingende, traditionel lyd. Alligevel ender man efter to-tre minutter ud i et nummer, der rummer et brasiliansk groove og nogle klare elementer af samba og choro. Nummeret er Milton Nascimentos Lilia, som i Anat Cohens arrangement bare bliver så mange facetteret, at det næsten fremstår som en manifestation af globalisering. Cohen udstråler som instrumentalist virtuositet, karisma og livsglæde. Og med sit hold af fremragende sidemen udfolder hun et musisk univers, som er melodisk gribende – tydelig i egne numre som den melankolske ballade, Ima, og den glædesfyldte ditto, Happy Song, men også i de latinamerikanske kompositioner, der dominerer albummet, og som af Cohen udsættes for lyden af moderne nordamerikansk jazz og mellemøstlig / iberisk tradition.
**** / Anzic Records / 60 min. / Også anmeldt i tidsskriftet CULTURES