Shaka Loveless’ tredje album, Til vi ligger, er velturneret, poppet reggae med streg under pop. Det er dansabel musik skabt i et samarbejde med en af landets største succesproducere og en lille stjernerække af danske pop-, rock- og hiphopmusikere.
Shaka Loveless er en af den danske musikscenes mest succesrige artister, pt. Siden pladedebuten i 2012 er hans musik blevet streamet mere end 35 millioner gange, og med de umiddelbart fængende numre på dette, hans tredje album, vil streamingen med sikkerhed stige igen-igen. Og dét af tre grunde: 1) Shaka Loveless retter med sin velsmurte, poppede puls lytterens fokus ind imod dansegulvet, løbeskoene eller fitness centrets maskiner; 2) flere af hans numre er skrevet og forløst sammen med nogle af den danske musikscenes allerstørste artister, pt. – Rasmus Walter, Simon Kwamm, Medina og Jooks; og 3) alle numre, hele albummet, bærer succesproduceren Fridolin Nordsøs solide fingeraftryk. Med andre ord: Til vi ligger kan næsten kun blive endnu en salgssucces for Shaka Loveless.
Til vi ligger genrebetegnes af Universal Music som reggae, men ”rigtige” reggae-fans vil både Loveless og hans pladeselskab nok skulle kigge længe efter. For der er altså meget langt fra det, der i realiteten er et toptunet, gennemkalkuleret dansk popalbum til det, der er ”virkelighedens” jamaicanske reggae. Den er nemlig helt gennemgående skabt ud af påtrængende nødvendighed og samtidig glæde og noget helt andet end det, der har ligget til grund for dette danske popalbum. Fastlåste genrekrav er dog ikke så interessante, hvorfor både Loveless og Universal efter min mening kan tillade sig at være indifferente overfor mulige konsekvenser af den reelle afstand mellem genrebetegnelsen og virkeligheden. Men afstanden er der. Og Til vi ligger er og bliver altså gennemkalkuleret pop – skabt til umiddelbar succes – hvorfor jeg heller ikke tror, det vil være et album, man taler om, når vi skriver 2016 – genren ufortalt.
Hovedsagen her og nu er, at Shaka Loveless med de samarbejder, Til vi ligger har indebåret, har skabt et velturneret, poppet ”reggae”-album, som umiddelbart fungerer – uanfægtet af om numrene eller albummet som helhed er langtidsholdbart. Bedste numre er efter min mening titelnummeret (skabt sammen med Rasmus Walter), I nat er vi ladt (skabt sammen med Simon Kvamm), og Tager mig sammen til det, som Loveless selv står bag.
**** / Universal Music / 35 min. / Også anmeldt på netmagasinet ManManClassic.dk og i forkortet udgave i tidsskriftet Cultures