MUSIKANMELDELSE
Det er et imponerende værk / en imponerende bog med fire imponerende CD’er, selskabet Pentatone har udsendt. De Lux-udgivelsen, Grace – med undertitlen: The Music of Michael Tilson Thomas – udsendes i forbindelse med den amerikanske dirigent, pianist og komponist Michael Tilson Thomas’ 80 års-fødselsdag, og jeg bliver imponeret – både over udgivelsen og over manden, der hyldes med en på alle måder ambitiøs, retrospektiv udgivelse.
Bogen med de fire CD’er rummer flere aldrig udsendte værker foruden flere, som igennem mange år har været tilgængelige – foruden et rigt fotomateriale, nogle detaljerede tidslinjer for dette og hint samt egne noter og spændende nye essays om musik. Man kan håbe, at Grace åbner både tidligere og nye lytteres øjne og ører, for de 18 værker (i alt 49 skæringer / 298 minutter) fra Tilsons fem aktive årtier i den klassiske musiks verden er vitterligt både originale og bemærkelsesværdige – nogle selvfølgelig mere end andre.
For mig, som før kun havde et perifert kendskab til kunstneren, Tilson, er udgivelsen et mønstereksempel på, hvordan man skaber opmærksomhed omkring en kunstner!
Nok fornemmer jeg, at Tilson står på skuldrene af andre, nyere, klassiske komponister af amerikansk herkomst. Men Tilsons musik og musikforståelse står også i egen overbevisende ret – må jeg konkludere. Og så er der det ved den, at den er ret varieret / facetteret.
Tag et ”nummer” som Symphony Cowgirl som spilles af San Francisco Symphony Orchestra og synges af Broadwaymusical-sangerinden, Lisa Vroman – nummeret er et forunderligt miks af en countrysang og et klassisk værk for symfoniorkester. Eller tag en suite (i fire satser) som Island Music – den er skrevet til marimba og pauker og forløses smukt af Nancy Zeltsman på marimba og Jack van Geem på pauker. Eller tag suiten Notturno, som formfuldendt fremelskes af New World Symphony Orchestra fra Miami og solisten/fløjtenisten Paula Robison – det er en mere konventionel klassisk komposition, men ikke desto mindre en berigende størrelse. Eller tag for den sags skyld Four Preludes on Playthings of the Wind, som er et dybt originalt miks af symfoni, opera, rock og bigband-vokaljazz. Størst glæde finder jeg dog i Tilsons Meditations on Rilke i seks satser – med basbarytonen Ryan McKinny og mezzosopranen Sasha Cook foruden San Francisco Symphony Orchestra. Og i suiten for soloklaver, Upon Further Reflection, spillet af John Wilson. Dé værker er i sig selv hele udgivelsen – og prisen på den – værd!
***** / Pentatone / 298 min.