MUSIKANMELDELSE
Den cubansk/danske komponist, Louis Franz Aguirre, og det spanske ensemble, SoXXI Percussion Group, har igennem mange år haft et tæt samarbejde. Aguirre komponerer, ensemblet forløser. Hvad resultatet af de fælles anstrengelser så er – sågar hvad det for en kunstretning eller genre, samarbejdet udmøntes i – ja, det er vanskeligere at helt konkret at sige. Egungun – det nye album fra konstellationens side – vil jeg kendetegne som lydlandskaber snarere end musik. I nogle tilfælde er trommelydene ukurante, uforudsigelige og dog dynamiske rytmer, der minder om tilberedningen af pop-corn i en mikroovn. I andre tilfælde minder trommeslag, klokker, bjælder og stemmer om centralasiatisk tromme- og sang- eller skrige-tradition, som jeg f.eks. forbinder med mongolsk eller endda japansk musiktradition og om vestafrikanske stammetraditioner. Helt specifikt er det 26 minutter lange nummer, Oriki y Bembé a Eshu, som et ukurant, avantgardistisk og højdramatisk lydlandskab. Jeg forbinder lydlandskabet med Kurosawas film, men teksterne synges på yoruba – et nigeriansk stammesprog. Når jeg alene lytter til lydlandskaberne – uden at have andet end egne billeder at forbinde med lyden – ja, så må jeg betegne musikken som avantgardistisk, men rodfæstet især i mongolsk/japansk/buddhistisk og vestafrikansk tradition. Det er meget specielt, meget ekstraordinært.
*** / Ekkozone Records / 66 min.