MUSIKANMELDELSE
Dansk / iranske Camilla Dayyani har før udgivet plader – i eget navn og sammen med andre, eksempelvis Emil Hess og Jørgen Emborg – og næsten altid har hun søgt væk fra jazzpolitiets strenge genreopfattelse, over imod mere kalejdoskopiske udtryk, som afspejler, at hun selv er rundet af to forskellige kulturer.
Hun er og forbliver nok stærkt forbundet til dansk lyrik – hun har eksempelvis sat musik til tekster af danske poeter som Johannes Jensen, Piet Hein, Pia Tafdrup og Dan Turèll. Men på sit nye album, Mine Miniaturer (som synges på dansk, persisk og engelsk) bringer hun også helt andre tekster til torvs – skrevet af Omar Khayyam, Jalal al din Rumi, Forough Farrokhzad og Karen Blixen blandt andre. Og musisk iklædes disse tekster en form, der i momenter klart signalerer vokaljazz, i andre kammermusik, iransk visetradition, roots.
Bag sig har Camilla Dayyani en rutineret skare af musikere – på saxofon Fredrik Lundin, på klaver Artur Tuznik og på bas Thomas Sejthen – foruden flere klassiske strygere og betvingere af persiske instrumenter. Fælles for disse musikere er, at de – sammen med Camilla Dayyani – løfter hele materialet til et historiefortællende niveau, der både aftvinger respekt, afgiver farve(r) og keder en smule.
Især falder jeg for sange som ”The Bird May Die” (med tekst af Forough Farrokhzad) og ”Mit livs korte stund” og ”Foraar” (begge med tekst af Omar Khayyam). Og for det instrumentale impronummer, ”Homayun”, hvorpå Mohammad Ali Merati fornemt betvinger en kamanche (et iransk strengeinstrument, red.) og Nazanin Ranjpour med udtalt snilde spiller daf (en iransk tromme, red.). Også mere jazzede numre som ”Nuet” og ”Vinger” er dog over middel. Men selv om der altså er sange, der stikker op – og klart er over middel – er min oplevelse af helheden alligevel lidt flad. Tods megen tankevirksomhed er jeg stadig usikker på, hvorfor det forholder sig sådan. Men jeg tror, det skyldes, den teatralsk, dramatiske synge- og recitationsstil, som Camilla Dayyani lægger for dagen. Når dén kombineres med strygere bliver det hele for mig netop teatralsk, grænsende til kedeligt. Uanfægtet af alle andre kvaliteter.
*** / Gateway Music / 57 min. / Også anmeldt i musikmagasinet gaffa.dk