Brueder Selke: Belka & Strelka

Please follow and like us:

  • 0
  • Share

MUSIKANMELDELSE

De to brødre – Sebastian og Daniel Selke – er nok født i Østberlin før Murens fald, men i dag – årtier efter Murens fald – må de være hele Tysklands eje. For de entreprenante komponister, arrangører og polyinstrumentalister er gudsbenådede aktører på den ambiente scene i Tyskland. Vel er Sebastians primære instrument en cello, Daniels et klaver, men brødrene spiller også alt muligt andet – herunder et hav af elektroniske instrumenter.

Og det særlige ved de to kunstnere er, at de på én gang har et signifikant tonesprog, der favner kammermusikken og den ambiente musik og løbende udvikler det eklektiske tonesprog – uanset om det er som Brueder Selke eller under pseudonymet CEEYS, de optræder; og nok så væsentligt – at de formår at docere, så det ikke bliver for meget, ikke for lidt.

Deres nye album, Belka & Strelka, er opkaldt efter de to hunde, der i august 1960 blev sendt ud i rummet i den sovjetiske raket, Sputnik 5, og (i modsætning til hunden Laika, der i 1957 blev sendt ud i Sputnik 2) vendte tilbage til jorden – i live. Musikken på albummet er vitterligt spacy – og luftig – giver klart associationer til rumrejsen og det helt absurde, at to hunde skulle sendes ud i rummet. Men musikken er også disciplineret og stringent, ja, særegen, original.

Flere gange undervejs i aflytningen fornemmer jeg ganske vist et slægtsskab med Tysklands helt store, elektroniske / ambiente komponist og musiker, Nils Frahm; flere gange et slægtsskab med forne tiders store engelske navn, Pink Floyd. For eksempel hører jeg i åbningsnummeret, ”Stray Around the Cosmos”, et link tilbage til Pink Floyds album, Dark Side of the Moon, fra 1973. Men Brueder Selkes musik forekommer mig alligevel særegen, original, nutidig.

Musikken er optaget live i Jazzclub Tonne i Dresden i slutningen af 2022 – kort før at restriktionerne under Corona-pandemien blev ophævet. Der er formodentlig af samme grund noget sultent eller længselsfuldt over musikken. Noget nærværende dynamisk. Og dette dynamiske udgår fra de elektroniske instrumenter – eneste akustiske instrument på Belka & Strelka er faktisk celloen.

Musikken er fragmenteret og facetteret og dog tilgængelig og gribende – som en rejse udi rummet; som en rejse ud af et rigidt og restriktivt regimes orden; som en rejse ud af Coronaens skygge.

*****  /  Oscarson  /  43 min.  /  Også anmeldt i musikmagasinet gaffa.dk

Please follow and like us:

  • 0
  • Share