MUSIKANMELDELSE
Det sker – om end sjældent, men dog – at sammenfald af talent og flid, ambitioner og kvalitetssans udmønter sig i et værk eller rettere: mesterværk. I tilfældet Mark Solborg og BABEL vil jeg mene, at barometeret slår ud til dén side. Albummet – eller rettere: dobbeltalbummet (der er nemlig tale om to vinyler) – er i enhver forstand gennemarbejdet og imponerende. Musisk respektindgydende, visuelt over the top.
Mark Solborg har i sin tid skabt værket på bestilling fra KoncertKirken, Organ Sound Art Festival og Jazz i Trekanten, og så har han inviteret en konstellation bestående af Susana Santos Silva, Francesco Bigoni, Anders Banke, Simon Toldam og Peter Bruun til at tage del i forløsningen af værket, som uropførtes i februar 2022 i Kolding og København.
Den nærværende, fysiske (genopførelse og) udgivelse af værket er i en limited, nummereret edition med to vinyler og et udvidet art-work i form af en stor, kvadratisk pamflet, der både rummer tekst, fotos og billedkunst, og som er stukket ned i en lomme i det ellers helt enkle, trefoldige pladecover i tykt, materet pap. Man tænker uvilkårligt, når man får sagen i hånden, at det her har været dyrt! At det her har været ambitiøst! At det her grafisk / visuelt er optimalt! At slutproduktet alt i alt er ekstraordinært.
Når man lytter, opdager man, at den indre kvalitet matcher den ydre. Musikken, der kan genrebetegnes som eklektisk kammerjazz, er lige så ambitiøs, gennemarbejdet og helstøbt som indpakningen. Musikken er ekstraordinær – en sanselig, kompositorisk undersøgelse af musikalske sprog og af samtaler mellem mennesker. (I spoken word tales der på flere sprog i passager under musikken).
Ordet BABEL refererer til myten om, at Gud skabte forvirring, da mennesker i deres egen guddommelige selvopfattelse byggede et tårn, der skulle nå op i himlen. Gud sønderrev tårnet og skabte forvirring ved at give mennesker forskellige sprog og lande. Dén myte vækker klart noget i Mark Solborg, der spørger sig sekv, om Gud mon gjorde det ”for at kunne kontrollere mennesket” eller om det var for at skabe en ”frugtbar diversitet” – for at fremme ”et mere nuanceret og komplekst verdenssyn – der kunne udvikle og løfte”. Måske ville Gud vise, at ”vi skal finde styrke til at løse verdens problemer i hinandens forskelligheder og kompetencer”.
Overvejelserne præger i dén grad BABEL – musisk, sprogligt og visuelt. Og dét altså alt imens ambitiøse Mark Solborg bygger sit eget BABEL – et helt igennem ekstraordinært værk, skabt på baggrund af båndede interviews med mennesker fra forskellige dele af verden. Disse menneskers sprog, intonation og rytme giver farve til musikken, der foldes ud og bliver fundament for Mark Solborgs BABEL.
***** / ILK Music / 52 min. / Også anmeldt i musikmagasinet gaffa.dk