MUSIKANMELDELSE
Den cubansk / amerikanske jazzkonceptualist, –komponist og –pianist, Aruán Ortiz, fejrer sin egen 50 års-dag med udgivelsen af det nye album, Pastor’s Paradox. Inspirationen har konceptualisten efter sigende fundet i citater af Martin Luther King. Dén inspiration skal man dog være en mere end almindeligt god lytter for at kunne høre i de konkrete kompositioner på albummet, men da der i tre af de syv skæringer, indgår spoken words får man alligevel en fornemmelse af prædikantens vise ord og betydning (for Ortiz). Med sig i studiet har Ortiz haft en stærk besætning bestående af klarinettisten Don Byron og trommeslageren Pheeroan akLaff foruden på flere numre cellisten Lester St. Louis og på nogle få numre cellisten Yves Dhar og spoken word artisten Mtume Gant. Og der er ingen tvivl om de medvirkendes respektive kvaliteter endsige deres formåen som ensemble. Til gengæld føler jeg, at resultatet af det hele – nemlig Pastor’s Paradox – nok fremstår som velmenende og konceptuelt interessant, men reelt – som vanskelig tilgængelig, på næsten avantgardistisk vis placeret midt imellem kammermusikken, spoken word, syngespil og moderne jazz / avantgardejazz. Flere skæringer – f.eks. From Montgomery to Memphis (to April 4th) – er komplekse, insisterende, krævende. Og det udover det, man forventeligt vil kunne kræve af lytterne.
*** / Clean Feed Records / 39 min.