MUSIKANMELDELSE
Kaleiido er en talentfuld, virtuos og stilbevidst dansk duo bestående af guitaristen Anna Roemer og saxofonisten Cecilie Strange. I løbet af de seneste to-tre år har de to kvinder hver for sig og sammen manifesteret sig som to af de mest interessante figurer på den dansk/skandinaviske jazzscene med deres banebrydende, ofte sfærisk, minimalistiske, afbalancerede improjazz.
De to har simpelthen vist sig (hver for sig og) sammen at være eminente. De evner at lytte og aktivt at skabe noget originalt. Og ud af det kommer der (også når de optræder som duo) en magnetisk, tit dragende smuk, indfølende og sfærisk jazzmusik, som både gemmer og blotlægger lag. Det er dét – kompleksiteten og den samtidigt umiddelbare skønhed – der gør, at jeg ikke kan forestille mig nogensinde at blive træt af at lytte til Kaleiidos (eller for den sags skyld de to individualisters) musik.
På duoens nye (tredje) plade, Places, medvirker en håndfuld dygtige gæster, som tilføjer fascinerende dimensioner, der yderligere nuancerer udtrykket. Gæsterne er Hannah Schneider (vokal), Jens Berents Christiansen aka Rumpistol (keys og electronics), Rasmus Riis Sitarz (trommer) og Lars Vissing (trompet). Kombinationen af disse gæsters æstetiske udgangspunkter og tekniske niveauer og Kaleiidos etablerede klangunivers udmønter sig i et udvidet spektrum – en farverig form for musik, som dog stadig er afdæmpet og indfølende.
Der er så mange antydninger, så megen ydmyghed at spore i musikken. Så meget lytterens fantasi selv kan byde ind med – af tanker og billeder.
Meget sigende hedder albummet da også Places, selv om de enkelte numre bærer titler hentet helt ude i vores galakse. Åbningsnummeret, ”Mercury”, anslår klangen og musikkens karakter og skønhed. Og Lars Vissing brillerer heri med et fint, afmålt spil på sin trompet. I det følgende nummer, ”Venus”, tilføjer Hannah Schneider en næsten sakral tone. Og sådan bliver det ved – lag på lag. Men i centrum af lydbilledet står alligevel uantastet Anna Roemer og Cecilie Strange. Hør eksempelvis det næsten ti minutter lange nummer, ”Mars”, og du vil høre, at jeg har ret – selv om flere instrumenter, klange og nuancer er tilføjet.
Kaleiido, som konstant er blevet rost for deres udgivelser – også af undertegnede – og som fuldt fortjent har fået en Carl Pris (i 2023 i kategorien “Årets Komponist Jazz” for albummet Elements fra 2022), og som for både Elements og debutalbummet, Voyage fra 2021, har været indstillet til DMA Jazz-priser, fortsætter den stilsikre kurs udi det tågede landskab. I tilfældet Places – den tågede galakse.
***** / ExoPAC Recordings / 43 min. / Også anmeldt i musikmagasinet gaffa.dk