MUSIKANMELDELSE
Den canadiske singer-songwriter, Wendy McNeill, har en helt særegen, kunstnerisk profil – dog ikke helt ulig amerikanske Laurie Anderssons. McNeill fremskriver og fremelsker sine egne stemningsfyldte fortællinger, og som Andersson reciterer og synger hun selv, men hertil kommer altså også, at hun spiller guitar, harmonika og synths. Og genren? Den kalder hun selv ”folk noir”. Reelt er den et fascinerende og formfuldendt miks af folk, roots, kammerjazz, rock, spoken words og elektronisk musik. Hendes nye plade, First There Were Feathers, har hun selv produceret, og bag sig har hun haft to interessante, svenske musikere: kontrabassisten Dan Berglund (kendt fra bl.a. Esbjörn Svensson Trio og Tonbruket) og trommeslageren Christopher Cantillo (kendt fra bl.a. Dina Ögon og Franska Trion). Sammen har de tre – på baggrund af McNeills materiale – skabt en stemningsfuld, næsten magisk plade med fortællinger fra grænselandet mellem myter og politiske statements om kultur- og naturtab. McNeills tekster er skarpe, hendes koncept klart og resultatet? Det er decideret dragende. Generelt er pladen fremragende – sangene såvel som de fine, korte vignetter.
***** / Eget selskab / 59 min.