Beatings Are in the Body: Beatings Are in the Body

Please follow and like us:

  • 0
  • Share

MUSIKANMELDELSE

Bandet med det bemærkelsesværdige navn, Beatings Are in the Body, består af tre innovative eksperimentalmusikere, der i øvrigt har det tilfælles, at de er kvinder og bor i Canada og både komponerer og improviserer. De tre er sangerinden Erika Angell (af svensk oprindelse), multiinstrumentalisten Róisin Adams og cellisten Peggy Lee. Og deres enigmatiske nye, selvbetitlede, fælles projekt – det er, ja, netop bemærkelsesværdigt. Som bandets navn er musikken rå – en lyrisk undersøgelse af det, at kroppen husker vold og smerte. I den forstand er der noget mørkt over sangene og musikken. Men ikke noget lukket. Tværtimod. Noget insisterende, selvberoende, viljestærkt og åbent; en modstandskraft og –dygtighed – funderet i tekniske finesser og en gribende autenticitet. Værket – for i min optik er der tale om et værk – balancerer genremæssigt mellem den eksperimenterende jazz, vokaljazzen, syngespillet, dramaet og kammermusikken. I momenter får jeg associationer til et navn som Laurie Andersson, i andre til et navn som Sidsel Endresen. Men associationer til trods, så har Beatings Are in the Body fat i deres eget tov tilbage til den smertende krop, hukommelse og sjæl. Og det bl.a. via digteren Meaghan McAneeleys eminente sangtekster. Trioens værk er helstøbt, nok krævende, men også meget givende, rørende og ja, originalt.  

*****  /  For The Living and The Dead  /  47 min.

Please follow and like us:

  • 0
  • Share