“På pletten” på Aveny-T – et teaterstykke instrueret af Tobias Trier og Winnie Kristine

Please follow and like us:

  • 0
  • Share

TEATERANMELDELSE

På pletten er et af mange gæstespil på Aveny-T i denne forårssæson. Forestillingen, der spiller én uge på teatret for herefter at turnere, er skabt og instrueret af Tobias Trier og Winnie Kristine, som også spiller alle roller. Hertil kommer, at Tobias Trier (der også er sangskriver, sanger og musiker) har skabt alle sange, kompositioner og generelt – forestillingens lyddesign. I den forstand er det organisatorisk / logistiske set-up omkring På pletten minimalistisk. (Det samme gælder i øvrigt scenografien).

Forestillingskonceptet er tilsvarende enkelt. De to skuespillere forsøger ”at omsætte en vidtforgrenet humoristisk podcast baseret på virkelige hændelser til teaterscenen” (som det hedder i programmet og i introen). I podcasten / forestillingen spiller Trier og Kristine radioværterne Torben og Vanja, som sender formiddagsradio direkte fra en blomsterbutik i en fiktiv, midtsjællandsk by. (Man forstår, at blomsterbutikken er et af byens kulturelle fikspunkter, og kun i denne uge er base for radioprogrammet, der hver uge vil sende fra et nyt kulturelt fikspunkt i byen). Trier og Kristine spiller ikke bare værter – de indtager også alle andre roller – Kristine spiller f.eks. butiksindehaveren, Margit, og tilsvarende spiller de familiemedlemmer og kunder, ligesom de (delvist) live optræder med musiske indslag og lokale vejrudsigter.

Den uge, hvor ”Radio Medvært” sender fra blomsterbutikken kulminerer med en dobbelt begravelse – to begravelser, som butikken naturligvis skal levere blomster til, men som butiksindehaveren også har en forbindelse til. Det er trods alt en mindre provinsby, vi befinder os i, så alle kender alle, alle har en mening om alle, og alle er involveret i alt – på sæt og vis. Også Margit.

Radioprogrammet er af den ufarlige, ”underholdende” slags – med jævnligt tilbagevendende vejrudsigter og musiske indslag – men da reportagerne fra butikken naturligt nok afspejler kundebesøg, modtagelse af bestillinger af blomster (til begravelserne) og samtaler med kunderne om de afdøde, etc., så bliver skildringen af blomsterbutikken også en indirekte skildring af lokalsamfundet som sådan. Og den skildring intensiveres bare af, at radioværterne lancerer en slogan-konkurrence, hvor førsteprisen er en bårebuket med bånd. I konkurrencen deltager lokale ordsmede.

Onsdag aften i Aveny-T kom Tobias Trier og Winnie Kristine lidt svagt fra start, men efterhånden som forestillingens koncept blev klarere og de to spillede sig varme, blev deres genkendelige og til tider groteske fortællinger, skildringer og rammer samlet og morsomme. Og nok så væsentligt – nogle af Triers sangtekster endte med at stå tilbage med stærke sætninger, der manede til eftertanke – for eksempel denne sætning: ”De gratis glæder er dem, der koster mest”. Præcis hvordan man skal forstå dén sætning, ved jeg ikke, men måske peger sætningen på, at man skal yde en ekstra indsats for at opleve den største (gratis) glæde.

Triers sangtekster – ja, selve den konceptuelle idé og sangene og musikken – er forestillingens styrke. Dens svaghed er (i hvert fald onsdag aften), at Trier og Kristine (sidstnævnte især) i deres konstant skiftende roller tenderer at blive karikerede og klichéfyldte. I momenter endda så meget, at forestillingen nærmer sig det dilettantiske.

Men skidt være med det. Det afgørende er, at den konceptuelle idé fungerer.

***  /  Teater

Please follow and like us:

  • 0
  • Share