Nana Rashid: Music for Betty

Please follow and like us:

  • 0
  • Share

MUSIKANMELDELSE

Ud fra den isolerede betragtning, at Music for Betty er et debutalbum, må jeg sige, at niveauet er højt, overraskende højt. Og det i enhver forstand. Teksterne, melodierne, vokalen og den instrumentale opbakning, produktionen. Alt fremstår modent, velovervejet og teknisk/kunstnerisk yderst kapabelt og stilsikkert.

Jeg er få sekunder inde i åbningsnummeret, ”Poor Blue Betty”, før det står klart, at det bærer den vej. Men det fascinerende er, at niveauet holder – igennem alle otte numre; at der hersker en vedvarende, afklaret ro, en varm og inderlig længsel fra ende til anden. Nana Rashid giver mig således adgang til et blødt og favnende univers, som jeg spontant får lyst til at dvæle i.

Hun har selv skrevet størsteparten af teksterne, selv inkorporeret stilen – og den er forrygende flot. Genremæssigt byder Music for Betty på en form for moderne jazz, moderne vokaljazz, souljazz. Men stilmæssigt læner hun sig også opad elementer af kammermusik, gospel og sydstatssoul. Og tekstuelt? Der forholder hun sig blandt andet til sin egen dobbelte identitet, til forskellen på rig og fattig og til fænomener som kærlighed og misforstået kærlighed.

Hun er selv århusianer – datter af en mor fra Jylland og en far fra Oman/Zanzibar – og det afspejler sig ganske klart i hendes sang og musik, dobbeltheden eller det fler- og mertydige. Men man hører også, at hun har en særegen forbindelse eller kærlighed til de amerikanske sydstater og – tror jeg – til de afroamerikanske kvinders historiske kamp for almindelig anstændighed og retfærdighed. Herunder til de store afroamerikanske sangerinder, vi igennem årtier har hæftet os ved.

Helt centralt i oplevelsen af Nana Rashids sang og musik står hendes egen fængslende vokal. Hendes fraseringer, hendes tonalitet, hendes vokale tyngde og spændvidde. Men helt centralt i oplevelsen står også det sikre, instrumentale akkompagnement, som leveres af de tre unge mænd fra jazzorkestret, Little North: Pianisten Benjamin Nørholm Jacobsen, bassisten Martin Brunbjerg Rasmussen og trommeslageren Lasse Jacobsen. Matchet de fire imellem er intet mindre end sublimt. Derfor – og som følge af det generelt gennemgående høje niveau – vil jeg vove at kalde Music for Betty et af de absolut bedste danske vokaljazz-debutalbum i flere år.

*****  /  April Records  /  35 min.  /  Også anmeldt i musikmagasinet gaffa.dk

Please follow and like us:

  • 0
  • Share