MUSIKANMELDELSE
Den svenske komponist, arrangør og sanger, Alexander Lövmark, anses i sit hjemland for at være en vordende jazzstjerne. Den perfektionistiske unge mand, der blandt sine rollemodeller nævner amerikanske Kurt Elling (jeg vil gerne tilføje Jamie Cullum som et potentielt forbillede), er der da også talentfuld, en dynamisk kunstner, der ikke synes at være stødt mod en mur endnu. Han vandt i 2017 The Montreux Jazz Voice Competition, pladedebuterede året efter med albummet, Perfect Storm, og modtog i sit hjemland i 2021 det pristigiøse Monica Zetterlund Stipendie. Forventningerne er med andre ord store. Men lur mig, om ikke han indfrier dem. Hans andet album, Little Bird, indikerer i hvert fald, at udviklingen går den vej. Little Bird er et live-album, hvor Perfect Storm var et studiealbum. Og materialet – det er på Little Bird standards, hvor det på Perfect Storm var egne sange. Alexander Lövmarks ambition med jazzen er at skabe noget, der forekommer ligefremt og som ærer og respekterer forlæggene. Og dét mål synes nået. Lövmarks versionering af standards som Strayhorns/Gaines’ Take the A-Train, Silvers The St. Vitus Dance og Rodgers’/Harts There’s a Small Hotel er således alle præget af respekt overfor forlæggene, samtidig med at de fremstår ajourførte, opdaterede, raffinerede. Sammen med Carl Bagge på klaver, Axel Mårdsjö på saxofon, Adam Ross på trommer, Arvid Jullander på bas og Jorge Garcia på slagtøj formår Alexander Lövmark at belyse de kendte standards på ny.
**** / Prophone Records / 59 min.