MUSIKANMELDELSE
Med sit nye album, Séances, træder amerikanske Trevor Dunn ind i et landskab, der forener avantgarde-jazz, -folk og -rock. For Dunn er det ikke et ukendt landskab – han har befundet sig der – i en bizar skovtykning – i ganske mange år. Men for os andre kan faunaen og floraen i landskabet forekomme forunderlig. Foruroligende. Fremmedartet. Landskabet på Séances er skabt af en trio bestående af Trevor Dunn på el-bas, Mary Halvorson på guitar og Ches Smith på trommer og slagtøj foruden Carla Kihlstedt på violiner, Oscar Noriega på basklarinet, Mariel Roberts på cello og Anna Webber på fløjter. Landskabet har Trevor Dunn fundet inspiration til i den franske gotik fra 1700-tallet. I den forstand er der noget eklektisk, dramatisk, historisk, næsten sekterisk over strømningerne i musikken. Tag bare titlerne! Eschatology (ordet refererer til læren om de sidste tider) og Thaumaturge (ordet bruges om en magikers påståede evne til at udføre magi eller andre paranormale begivenheder eller mirakler). Musikken på Séances er ambitiøs og innovativ, stærkt fornyende og rystende. Tag et nummer som The Asylum’s Guilt, og du vil forstå, hvad jeg mener.
*** / Pyroclastic Records / 47 min.