MUSIKANMELDELSE
De er begge belgiere, men der er næsten 30 år imellem dem, og den ene kommer fra jazzens verden, den anden fra den klassiske barokmusiks. Men i mødet sker der noget, og da de begge er eminente musikere med sans for kunstens skønhed og en fælles interesse i komponisten, Johan Sebastian Bach, ja, så bliver deres projekt, Triptyque, naturligt nok gribende smuk. Faktisk – sindssygt smukt. Estiévenart er jazztrompetist og Ponseele klassisk oboist. Og sammen arbejder de sig altså ind i Bachs musik – på én gang via nodepapirer og via improvisation – og sandt at sige, så lyder det som om, de lever og agerer i musikken, som de vil – med hjerterne i sikre taktslag. Sammen med kammerensemblet Il Gardellino og pianisten/organisten, Anthony Romaniuk, arbejder de to sig ind på Bachs univers – på samme tid med respekt for barokmusikkens mesterkomponist og med lyst til at dekonstruere. Både Estiévenart og Romaniuk er vant til at søge genremæssige grænser, og det samme er Sam Gerstmans, der spiller kontrabas i Il Gardellino – bedst høres deres tilgang i skæringen, Transition part 1 & 2 – et umådelig smukt og rigt ”take” på Bachs lyd og teknik. Men hele holdet gør det også umådeligt godt i Bachs helt egen Koncert for obo i f dur. Som helhed betragtet er albummet, ja, helt usædvanlig smukt.
***** / Fuga Libera/OutHere Music / 51 min.