MUSIKANMELDELSE
Den herboende svenske jazzsangerinde, Anna Kruse, er efterhånden blevet dén, der bedst og mest vedholdende forvalter, fortolker og videreformidler den eminente, svensk/finske digter, Edith Södergrans poesi.
Kruse udgav sit første album med Södergran-tekster i 2009. Siden har alt, hvad Kruse har indspillet og udgivet, været spundet op omkring tekster af Södergran – Barndomsträd er femte album i rækken – og vel at mærke – endnu et smukt og nøgent album med sangtekster af høj karat.
Igen-igen har Anna Kruse allieret sig med skuespilleren, Stina Ekblad, der musisk, dramatisk reciterer og oplæser digte af sin svensk/finske landsmand. Men som noget nyt har Kruse også allieret sig med strygerensemblet, Who Killed Bambi – foruden en række meget, meget dygtige musikere – navne som Nicholas Kingo, Jeppe Holst, Fredrik Lundin og Tobias Wiklund. Kompositionerne? Dem står Kruse selv bag. Og arrangementerne? De er begået af bl.a. Fredrik Lundin, Johanne Andersson og Anti Järvelä.
Og resultatet? Det er altså derefter: Barndomsträd er et magnetisk, meget betagende og bevægende album. Et, vil jeg mene, væsentligt bidrag til den nordiske kunst og kultur.
Barndomsträd er en sansning. Et udtryk for vemod og længsel, ensomhed og ægthed.
Jeg bliver berørt. Draget ind i det tekstuelle univers – af teksterne i sig selv. Men også af Anna Kruses inciterende vokal, af strygernes formfuldendte ornamenter og af guitarernes, tenorsaxofonens og keyboardets supplerende aftegninger.
Og for hver aflytning af albummet, bliver jeg ramt af en trang til at lytte igen – til Kruses særegent stilsikre og moderne miks af svensk(sproget) visetradition, vokaljazz og kammermusik.
Mest grebet bliver jeg af strygerne og saxofonen i nummeret, ”Revanche”, og af strygerne og guitarerne i numrene, ”Den låga stranden” og af hele pivtøjet i nummeret, ”Trädet i skogen”. Netop disse numre er efter min mening albummets bedste. Men albummet er også som helhed vellykket – ti numre af (tilsammen) ekstraordinær dybde.
***** / Gateway Music / 34 min. / Også anmeldt i musikmagasinet gaffa.dk