MUSIKANMELDELSE
Som mange andre blev den tyske jazzpianist, Joachim Kühn, buret inde i sit hjem af Corona-pandemien og verdenssamfundets nedlukning. Og dét – kombineret med en gammel drøm, som han længe havde undladt at forfølge – gjorde, at han pludselig fandt sig i stand til eller fandt ro til at sætte sig ved klaveret, lege sig ind i drømmen og indspille det soloalbum med ballader, som drømmen gik på. Balladerne indspillede han i stribevis på sit eget Steinway i sit eget hjemmestudie. Og et udvalg – 13 stykker ud af den uforholdsmæssigt lange stribe – har ACT nu udgivet. Det fascinerende er, at der ikke alene er tale om konventionelle jazzballader af komponister som Bill Evans (Peace Piece), Hoagy Carmichael (Stardust) og Mal Waldron (Warm Canto), men også om versioneringer af musik af så uventede komponister som Joe Zawinul (A Remark You Made), Ludwig van Beethoven (Allegretto fra syvende symfoni), Bob Marley (Redemption Song), Prince (Purple Rain) og John Davenport og Eddie Cooley (Fever). Hele idéen eller stemningen i drømmen indkredses imidlertid bedst i Joachim Kühns egen komposition, Touch the Light, som efter min mening er albummets mest vedkommende nummer.
**** / ACT Music / 47 min.