MUSIKANMELDELSE Rasmus Walter fik i 2011 et umiddelbart gennembrud med sit første, selvbetitlede album og nummeret, ”Dybt vand”. Nævnte solodebutalbum og de følgende to – Lige her og nu fra 2013 og Verden i stå fra 2014 – udløste alle guld for mere end 10.000 solgte eksemplarer.
Om I mit blod – Rasmus Walters nye, fjerde studiealbum – også kommer til at udløse guld, skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige, men jeg tvivler, for jeg har svært ved at fornemme, hvad Rasmus Walter vil mig; svært ved at fornemme, at han har noget presserende vigtigt at sige. Det er muligt, at jeg tager fejl, men jeg hører det simpelthen ikke. Tvært imod mener jeg at høre, at Rasmus Walter og hans producer har forelsket sig i nogle hitskabeloner, -virkemidler og -soundscapes og med overlæg forsøger at udfylde rammerne snarere end at sige noget forfriskende nyt og anderledes. I hvert fald forbliver jeg uberørt af både tekster og melodier, klange og flader.
Og det er egentlig trist, eftersom jeg ikke er i tvivl om, at Rasmus Walter har kvaliteterne til andet og mere end det konventionelle. Jeg ved fra tidligere, at han har evnerne til at røre mig. Men jeg må konstatere, at han ikke denne gang benytter sig af de evner, men i stedet snarere satser på at opnå air play i mainstream kanaler og streaming på andre ”kanaler”.
Måske er jeg uretfærdig. Måske tager jeg fejl. For vel er der også nogle fine tracks på albummet. Numre, der – som ”Langt væk herfra” og ”Finder vej” giver anledning til aktiv lytten. Men glæden over disse numre blegner som følge af frustrationen over ansigtsløse numre som ”Alle dine farver” og ”Tættere på dig”. Sidstnævnte numre tydeliggør, hvorfor poesien er vigtig. Er poesien ikke gennemarbejdet, sprogligt, bliver musikken ikke lyrisk. Dét er et centralt problem på albummet som helhed.
Når jeg af pressemeddelelsen kan forstå, at I mit blod er første nedslag i en ambitiøst dobbelt albumudgivelse, der efter sigende vil blotlægge forskellige sider af Rasmus Walters øjeblikkelige sangskrivning – hvor I Mit Blod af selskabet kaldes ”lys og luftig pop”, mens næste nedslag (som udkommer til vinter) vil være ”mere afdæmpet”, må jeg sige, at jeg glæder mig til næste nedslag!
*** / Playground Music / Også anmeldt i musikmagasinet gaffa.dk