MUSIKANMELDELSE Det lå ikke umiddelbart i kortene, at det New Orleans-basserede, amerikanske orkester, Sabertooth Swing, skulle i studiet og indspille disse gamle, vemodige ballader. Men da orkesteret en aften gav en koncert og forud for den havde teamet op med et par lokale bluesmusikere, fornemmede alle på scenen pludselig, at der skete noget ekstraordinært. Swingjazzens mere vemodige og langsommelige ballader fik pludselig en særegen melankolsk nerve, og det er dén, de otte musikere har forsøgt at genfinde i studiet. Med et vist held, vil jeg sige! Man skal i hvert fald være gjort af sten for ikke at finde glæde i versioneringen af f.eks. Irving Berlins Blue Skies og How Deep Is The Ocean. Eller i versionering af den meget nyere ballade, Tom Waits’ Chocolate Jesus. Sidstnævnte nummer som på en gang hylder genren og ironisk kommenterer den (og gospelmusikken i øvrigt) er en perle på det lille album (med bare seks numre). Når netop det nummer er en perle skyldes det både forlægget, musikernes respektive tekniske kvaliteter og deres fælles ønske om at udtrykke Waits’ ønskede nerve. Når dét er sagt, må jeg dog også tilføje, at jeg ikke bliver blæst bagover af Songs of Future Past. For originalt er albummet ikke.
*** / Slammin Media / 25 min.