KONCERTANMELDELSE Solen skinnede over Frederiksberg Have, og det var både solisten (Carl Emil Petersen), koncertarrangørerne (Mielcke & Hurtigkarl) og publikum selvfølgelig glade for. Koncerten – som indgik i en række af sommerkoncerter under fællestitlen: Sommer i Haveselskabet – var ifølge sangeren og sangskriveren (med de københavnske aner) den eneste i hovedstaden denne sommer.
Også derfor var det en glæde, at vejret stod de kække bi. Der var udsolgt. Men endnu bedre for de mange i haven var det, at lyden var så god. For dermed stod det lysende klart – ikke bare at Carl Emils poesi er fin og enkel, men også at hans vokale klang er eminent, hans guitarspil solidt og hele hans attitude, udtryk og optræden ydmyg, ægte og nærværende.
Undervejs i koncerten pointerede han selv, at ”I har med en romantiker at gøre”, og så tilføjede han, umiddelbart før han tog fat på en ”bryllupsvise”, at han, hvis der blandt publikum var nogle, der skulle giftes i nær fremtid, gerne kom og spillede til brylluppet – mod en kasse øl og en pizza – fordi han var så glad for at få mulighed for at komme ud at spille igen. Herefter sang og spillede han nummeret, ”Levende billeder”, der – som næsten alle hans andre numre kredser om kærlighed, forelskelse, intimitet, drømme og lignende.
Jeg må give Carl Emil, at han – som romantiker og poet – har fat i den lange ende, for han formår virkelig på lyrisk, lettere melankolsk vis at skildre det både smukke og sårbare i kærligheden, forelskelsen og længslen – uanset om det vedrører en kvinde eller en geografisk placerbar størrelse. I et gammelt Ulige Numre-nummer som ”København”, et ældre Carl Emil-nummer som ”Skærgården” og et nyere Carl Emil-nummer som ”Amagerforbrænding” var det nævnte tematikker, der var i spil. Og – igen-igen – Carl Emil sang og spillede så enkelt, rent og fint – støttet af en god lyd – at enhver kunne koble sig på hans små fortællinger.
Største oplevelse var det dog at høre Carl Emil synge sin hyldest- og kærlighedssang til Danmark, ”Frit land”. En sang, der i lyset af Corona-krisen og nedlukningen og talen om overvågning, vandt særlig genklang.
**** / Koncert også anmeldt i musikmagasinet gaffa.dk