Maria Faust Sacrum Facere: Organ

Please follow and like us:

  • 0
  • Share

MUSIKANMELDELSE Den herboende, estiske komponist og saxofonist, Maria Faust, er en på alle måder original kunstner. Et kreativt og innovativt fyrtårn, der altid har haft noget på hjerte, noget skævt, kantet og fornyende. Hun er – formodentlig mod sin vilje – blevet indhegnet af genrebetegnelsen, jazz, men hun er meget andet og mere end jazz. Hun er fri og dog solidt funderet i det bundne og kan både improvisere og boltre sig i et stramt partitur.

Når hendes nye album hedder Organ, hænger det sammen med, at det som et sammenhængende værk er tænkt og skrevet for kirkeorgel m.m. Orgelet er det centrale og altdominerende instrument, der ”blot” akkompagneres af blæsere. Egentlig består værket af to hovedelementer – suiten ”Stroma Part I, II, III” og seks separate stykker musik. Suiten er skrevet for orgel, elektronik og saxofon – oprindeligt skrevet til den højt estimerede, unge, estiske organist, Ulla Krigul, som også betjener barokorgelet i Tallinns St. Nicholas kirke på denne indspilning. Ved orgelet sidder i alle øvrige numre den italienske multiinstrumentalist, Emanuele Maniscalco. Men han og blæserne lykkes med at give disse separate enheder en sammenhængende profil – både takket være kompositionerne, den plads der er afsat til improvisation og det udtryk, der alt i alt skabes – med Maria Faust som den markante blæser. I et enkelt pågående nummer, Nin, spiller Faust endda solo med en gradueret voldsomhed, der vitterligt aftvinger respekt! For ikke at sige ærefrygt!

Igen-igen viser Maria Faust sig – i min optik – at være et kreativt, innovativt fyrtårn med noget på hjerte – noget, der ikke naturligt passer ind i en eksisterende genrebetegnelse. Hun er skæv i bolden som få. Faktisk kan jeg kun nævne én anden musiker, der lige så frit og frejdigt boltrer sig i musikkens orgelbrus, nemlig svenske Anna von Hausswolff. Begge favner de det store udtræk, orgelet som det altdominerende instrument. Vel at mærke i en meget moderne kontekst.

Måden, hvorpå Maria Faust skriver og giver plads og forvalter et hold som dette (Ulla Krigul, Emanuele Maniscalco, Ned Ferm (tenorsax), Francesco Bigoni (klarinet), Tobias Wiklund (trompet), Mads Hyhne (trombone) og Jonathan Alhbom (tuba), er dybt fascinerende.

***** / Stunt Records / 40 min. / Også anmeldt i musikmagasinet gaffa.dk

Please follow and like us:

  • 0
  • Share