MUSIKANMELDELSE Den canadiske jazzmusiker – komponist, tenorsaxofonist, kapelmester, arrangør og dirigent – Chelsea McBride, er en yderst interessant kunstner. For hun ikke bare forstår, hvordan man håndterer et stort orkester, hun forstår, hvordan man udfordrer det. Og dermed: hvordan man udfordrer lytteren. Begge dele gør hun i og med Aftermath, hendes nye album med big bandet, Socialist Night Club. Hvert eneste nummer er originalt, overraskende, fornyende. Grænseoverskridende, rent genremæssigt. Personligt hælder jeg til at kalde Ballad of the Arboghast og Love Is On The Line albummets mest vellykkede numre, selv om netop de måske nok er albummets mest konventionelle jazzballader. Numrene har en forførende sjæl, noget dragende trist over sig. Men mange andre numre fremstår næsten lige så fascinerende – både i kraft af kompositionerne og arrangementerne – men så sandelige også i kraft af Alex Samaras gennemgående vokal, der markant er med til at farve det imponerende udtryk. Tematisk kredser albummet (dets tekster) om konflikter, store og små. Og jeg vil ikke påstå, at det giver svar på alle spørgsmål, men temaet giver en stringens, som synes at forplante sig ud i alle aspekter af udtrykket. Og dét er bemærkelsesværdigt.
**** / Factor / 74 min.