MUSIKANMELDELSE Der er noget velsmurt og maskinelt velfungerende over schweiziske Nick Bärtsch’s modulopdelte musik på albummet, Awase. Jazzpianisten har således skrevet nogle kompositioner, som både er stramme og fint ciselerede med instrumentale raffinementer tilført af Sha på basklarinet, Thomy Jordi på bas og Kaspar Rast på trommer. Musikken er i stort omfang bygget op omkring riter, teksturer og beats, hvorfor Bärtsch endnu engang bekræfter, at han er en minimalismens mester, optaget af det enkle, det maskinelle. Hans musik består af repetitive fundamenter eller ostinatoer, hvorpå der opbygges soundscapes, men fundamenterne i sig selv er det mest åbenlyse af Bärtsch’s velkendte fingeraftryk, som vidner om hans forbindelse til komponister som Steve Reich og Philip Glass. Mest tilgængelig på Awase er den eneste komposition, som ikke er skrevet af Bärtsch – nemlig A, der er skrevet af Sha. Men også Bärtsch’s eget nummer, Modul 36, rummer stor skønhed – fanget i grænselandet mellem ekspressiv jazz og rock’n’roll, som det er.
***** / ECM Records / 65 min.