Malia stammer fra Malawi, men har siden sine teenageår boet i England, hvorfor hun også i dag kalder sig British-African. Det samme kan man for så vidt kalde hendes musik, British-African – om end den også trækker på amerikanske dyder indenfor vokaljazzen, blues- og soulmusikken. I forhold til tidligere udgivelser har Malia på Ripples valgt at nedtone alt – især det instrumentale set-up. Derfor har sangerinden, som man sædvanligvis forbinder med floromvunden jazzpop, kastet sig ud i noget, der mere har karakter af blå kammerjazz med et soul’et tilsnit. Bag sig har hun sin sideman gennem flere år, den franske pianist Alexandre Saada, og med ham en strygertrio, som han har arrangeret musikken for. Og sammen formår de fem altså at fremmane en række gribende fortællinger, der i tone og stil leder tankerne i retningen af blandt andre Nina Simone. Malia, der tidligere har udsendt et hyldestalbum til Nina Simone, er klart inspireret af det amerikansk/franske forbillede, og kammerensemblet, som hun her har i ryggen understøtter kun den nøgne, sårbare, sjælfulde forbindelse til Simone. Ripples er således både et smerteligt og dragende udspil, der giver mindelser om den afrikanske tradition for storytelling.
**** / MPS Records / 53 min. / Også anmeldt i tidsskriftet CULTURES