Mandag aften uddeltes otte priser ved DMA Jazz, og duoen – Kira Skov og Maria Faust – blev aftenens topscorere med to priser for deres fælles album, In The Beginning. Skov og Faust vandt både i kategorien ”Årets Danske Jazzkomponist” og i kategorien ”Årets Danske Vokaljazzudgivelse.”
Størst applaus udløste det imidlertid, at Kira Skovs nu afdøde mand, komponisten og bassisten Nicolai Munch-Hansen, post mortem modtog prisen i kategorien, ”Årets Danske Jazzudgivelse.” Hans fremragende album, Det flimrende lys over Brabrand sø, blev udsendt bare tre måneder før hans alt for tidlige død og byggede på digte af Peter Laugesen, som – sammen med Kira Skov – kunne modtage statuetten i Bremen Teater på vegne af ham. At et hold af musikervenner – herunder Kira Skov – kort forinden havde optrådt med to numre fra albummet – Symfoni og Brev til Sonny Boy – bekræftede bare, at prisen havnede i de rigtige hænder – selv om feltet (også i dén kategori) var stærkt. På aftenen var Steen Jørgensen – i sidstnævnte nummer – afløst af Jacob Bellens, men hele set-up’et med den musikalske hyldest til Nicolai Munch-Hansen forekom – uanfægtet heraf – vel begrundet, ligesom prisen forekom vel placeret.
At Kira Skov og Maria Faust for albummet, In The Beginning, modtog to priser forekom også fair. For – som et jurymedlem sagde i begrundelsen for at tildele en af priserne: In The Beginning er ”en på alle måder betydningsfuld udgivelse.” Jeg kunne tilføje: In The Beginning er en meget stilbevidst og –sikker, næsten sakral udgivelse – hvilket de to sangerinder og sangskrivere også selv må have været på det rene med. Ikke desto mindre forekom de begge lidt overraskede, ydmyge og mådeholdne i deres takketaler mandag aften. Når Kira Skov sagde: “Tusinde tak, vi er rigtig glade” afslørede hendes ansigt ikke umiddelbart, at det var tilfældet. Og ikke dermed sagt, at hun fremstod utaknemmelig – slet ikke – men hun virkede forunderligt overrasket.
Med i alt otte prisuddelinger, seks live acts, direkte transmission på P8 Jazz, live-streaming til jazzklubber ude i det ganske land og TV-optagelser (showet bliver vist på alle TV2’s regionalstationer fra den 16. december) og det nye makkerpar, Birgitte Soojin og Master Fatman, som værter blev aftenen en perlerække af indslag. Selvfølgelig en perlerække af guldkorn fra Master Fatmans side – guldkorn à la: ”Husk, det er ikke et spørgsmål om, hvad du kan gøre for jazzen, men om hvad jazzen kan gøre ved dig!” – men også og især en perlerække af rigt varierede live-optrædener. Aftenen startede med en optræden ved Peter Jensen og Kathrine Windfeld Big Band, fortsatte med nyt fra en trio bestånde af Lennart Ginman på bas og electronics, Margrethe Björklund på steelguitar og Jeppe Gram på trommer, fortsatte med førnævnte hyldest til Nicolai Munch-Hansen, en hilsen til Oscar Peterson (med bl.a. Alvin Queen på trommer), en medrivende impro ved Jeppe Zeeberg og Julie Kjær og afslutningsvist en forrygende fin afrunding ved Makiko Hirabayashi på klaver, Marilyn Mazur på percussion, Klavs Hovman på bas og Jakob Buchanan på trompet.
Vinderne af Danish Music Awards Jazz 2017:
Årets Danske Jazzudgivelse: Det flimrende lys over Brabrand sø af Nicolai Munch-Hansen og Peter Laugesen
Årets Danske Vokaljazzudgivelse: In the Beginning af Kira Skov og Maria Faust
Årets Danske Særudgivelse: Masala af Kalaha
Årets Danske Jazzkomponist: Kira Skov og Maria Faust for udgivelsen In the Beginning
Årets Nye Danske Jazznavn: Sonja LaBianca for udgivelsen About Room/Room to be/Rooms
Årets Børnejazznavn: Æsken
Live Jazz Danmark Prisen: Mandagsklubben på 5e
P8 JAZZ Prisen: Tove Enevoldsen
Også publiceret i musikmagasinet gaffa.dk