Det er en forrygende ny personsammensætning, den tunesiske oud-betvinger, Anouar Brahem, har formået at samle til indspilningen af Blue Maqams i New Yorks Avatar Studios. Ikke at han har haft svært ved at samle stærke konstellationer omkring sig før – han har f.eks. spillet med sin ven, den franske mesterpianist, François Couturier igennem mere end 30 år – men han blev forud for indspilningen af dette nye album ramt af en trang til i udtryk og form at udfordre sig selv. Så med sig i studiet tog han amerikanske Jack DeJohnette på trommer og briterne Dave Holland på kontrabas og Django Bates på klaver. Og dén konstellation – med dygtige og rutinerede jazzmusikere med stort J – forplantede sig helt naturligt til udtrykket, hvorfor Blue Maqams også må betegnes som et mesterligt, jazzet resultat. Anouar Brahem har simpelthen generobret den fint cisselerede kammerjazz med både det nordafrikansk og det europæisk tilsnit, fordi han i sine kompositioner har givet sine nye sidemen god plads til improvisation – en plads, som de har taget imod med glæde og sans for kunstens dimensioner – og dén respons synes som en boomerang at være vendt tilbage til Anouar Brahem, der selv fremstår mere udadvendt og glædesfyldt end længe.
***** / ECM Records / 77 min. / Også anmeldt i tidsskriftet CULTURES