Den amerikanske jazzfløjtenist, Herbie Mann (1930-2003), var i kraft af sit valg af instrument og sin virtuositet på selvsamme instrument, en ikonisk figur i jazzen i årtier, og derfor faldt det ikke ACT Musics chef, Siggi Loch, unaturligt at opfordre en af Europas pt. bedste jazzfløjtenister, svenske Magnus Lindgren (1974-), til at søge tilbage i historien og betræde samme sti, som Herbie Mann i sin tid betrådte. Magnus Lindgrens ”respons” – Stockholm Underground – er blevet et album med en moderne form for jazzfunk med fløjten centralt i lydbilledet. Man er ikke på noget tidspunkt i tvivl om, at Magnus Lindgren af et rent hjerte hylder Herbie Mann – og især dennes album fra 1969, Memphis Underground – men man er heller ikke på noget tidspunkt i tvivl om, at Magnus Lindgren er af en anden, mere moderne tid, rundet af den europæiske jazzfunk. Vel blev Memphis Underground i 2013 indplaceret på magasinet Rolling Stones liste over alle tiders “100 Best Jazz Albums”, men Stockholm Underground – som hovedsageligt består af originale kompositioner og kun rummer nogle få versioneringer af kendte numre som eksempelvis A Whiter Shade of Pale og Chain of Fools – er bestemt et værdigt spejlbillede.
**** / ACT Music / 52 min.