Selvfølgelig skal et tysk label, uanfægtet af at det næsten udelukkende udgiver jazz, forholde sig til reformationsjubilæet og den klassiske, kristne musik, som naturlig knytter sig dertil. Derfor udsender ACT albummet, New Eyes on Martin Luther. Dét, at selskabet ser på reformationen og reformatoren med ”nye øjne”, skal sikkert forstås sådan, at jazzselskabet erkender, at det er på udebane. Positivt sagt kaster selskabet et nyt, uprøvet blik på den klassiske kristne musik. Af selskabets pressemateriale fremgår, at få andre har forsøgt at kombinere jazz og klassisk musik, at endnu færre har gjort det med held og endelig, at ensemblerne på New Eyes on Martin Luther af samme grund har valgt at fokusere på de fælles fikspunkter snarere end forskelle på de to genrer – for dermed har de undgået at blive en parodi på postmorderne ekstravagance. Flot lyder forklaringen, men i realiteten er musikken stringent. Nok stikker trombonisten, Nils Landgren, og hans venner jazznæserne frem hist og pist, men det er tydeligt, at deres respekt for den klassiske musik er større end deres behov for at revitalisere og satse. Og dét gør oplevelsen af albummet lidt flad. Nils Landgren & Friends, Jeanette Köhn, Capella de la Torre og Knabenchor Hannover har nok skabt et professionelt og teknisk fint album, men for denne lytter er albummet alligevel en skuffelse.
*** / ACT Music / 63 min.