Perspectives er den fremadstormende franske pianist Hélène Grimauds nye dobbeltalbum på Deutsche Grammophon. Et – naturligt nok – uhyre interessant album, der – med titlens latinske betydning: ’at se igennem’ – giver lytteren mulighed for med mesterpianisten som ”kirurg” at komme ind under huden i store stykker af Bach, Beethoven, Bartók, Mozart, Chopin, Rachmaninov, Debussy, Liszt, Brahms, Schumann og Sgambati. Det er tydeligt, at Grimaud vil noget med sine ”kikkertundersøgelser”: se alle komponenterne i de enkelte musikstykker, undersøge enkeltelementernes taktile, spirituelle og emotionelle habitus og se på enkeltelementernes indbyrdes relationer. Men Grimaud forekommer mig også i disse ”undersøgelser” at være en anelse rastløs, temperamentsfuld og utålmodig. Det er måske det, der gør, at Perspectives – som reelt er highlights fra pianistens kunstneriske rejse i den klassiske musik, nedslag i hendes indspilninger til flere tidligere album – i momenter forekommer mig forceret. Men når jeg så hører hende tøjle Sgambatis mesterværk, Mélodie de Gluck, eller Chopins ditto, Berceuse op. 57, bliver jeg rørt. I de stykker finder jeg dybder og store perspektiver.
**** / Deutsche Grammophon/Universal Music / 163 min.