Der hersker i dag ingen tvivl om, at jazzpianisten, Esbjörn Svensson – som døde i en alt for ung alder – var en af den svenske (læs: europæiske) jazzscenes største. Stadig – små ti år efter hans drukneulykke i 2008 – udkommer der plader, der hylder og/eller skylder ham. Således også denne nye plade fra tyske ACT Music. På ”E.S.T. Symphony” tager en række af Nordens store jazznavne (herunder Esbjörn Svensson Trios andre to medlemmer, Dan Berglund og Magnus Öström) i samarbejde med Stockholms Kongelige Filharmoni fat på en klassificering af værket, om jeg så må sige. Konstellationen, som i øvrigt tæller nogle af tidens store, nordiske jazznavne som Iiro Rantala, Marius Neset og Verneri Pohjola tager sammen med dirigenten Hans Ek og filharmoniorkesteret fat på det, der er blevet klassiske strygearrangementer over Esbjörn Svenssons kompositioner – eksempelvis numre som ”From Gagarin’s Point of View” og ”Seven Days of Falling”. Personligt oplever jeg ikke de klassiske arrangementer – og strygeorkesterets samspil med jazzmusikerne – som en berigelse, men albummet minder alligevel om, hvor stort et værk af betydning og tyngde, svenskeren også efterlod sig.
**** / ACT Music / 78 min. / Også anmeldt i netmagasinet gaffa.dk