Det amerikanske ensemble, Emerson String Quartet, har igennem mere end tre årtier været et af verdens mest toneangivende. Alene derfor er der grund til at spidse ører, når ensemblet udsender nyt. Og dét er, hvad kvartetten nu har gjort: udsendt et nyt album med noget af den mere vanskeligt tilgængelig musik fra begyndelsen af det forrige århundrede: Tre østrigske komponisters værker – nemlig Alban Bergs Lyrisk Suite, Egon Wellesz’ Sonnetter af Elisabeth Barrett Browning og Eric Zeisl lille stykke, Komm, süßer Tod. Med på de to sidstnævnte værker, foruden en alternativ udgave af sidste sats i Alban Bergs Lyrisk Suite, er sopranen Renée Fleming, der ligeledes er en af Amerikas største stjerne indenfor sit felt. Sammen forløser strygekvartetten og sopranen de modernistiske værker med en tilsyneladende ubesværet kraft. Theodor Adorno kaldte Alban Bergs suite en latent opera. Og man forstår pointen. Sopranen falder helt naturligt ind med et citat fra Wagners Tristan-motiv. I Egon Wellesz’ musik til den britiske poets sonetter er oversat af Rainer Maria Rilke. Med andre ord: Det er store mestre, der med strygekvartetten og sopranens mellemkomst revitaliseres i et intenst øjeblik.
**** / Decca Music / Universal Music / 56 min.