Shit, hvor er det godt! De to klassiske pianister – tysk/japanske Alice Sara Ott og luxemburgske Francesco Tristano – er virkelig et interessant bekendtskab. Sammen. Hun er ubestridt en rising star, han er ditto en innovativ fætter. Og interessen for Serge Diaghilevs Ballets Russes, har de altså tilfælles. Derfor dette album, hvorpå de med to klaverer, bider til stålet i deres udlægning af blandt andet Igor Stravinskys ekstremt avantgardistiske Le Sacre du printemps og Nikolai Rimsky-Korsakovs ditto The Story of the Kalendar Prince (fra Scheherazade). Det er ekspressivt, offensivt, voldsomt. Og samtidig dybt virtuost. At albummet også rummer en ny komposition af Francesco Tristano selv, A Soft Shell Groove, er forrygende godt. For den – og i øvrigt de tos udgave af Maurice Ravels romantiske La Valse – styrker bare indtrykket af, at her er en gave: to talentfulde musikere med et tilsyneladende ubegrænset potentiale. Deres evne til at veksle mellem det lyse og mørke, det ekspressive og det romantiske, det nye og det gamle er ganske enkelt forrygende.
***** / Deutsche Grammophon/Universal Music / 62 min. / Også anmeldt i tidsskriftet CULTURES