Det er svært helt præcist at sige, hvilke spor ”Det arabiske forår” har sat i tunesiske Anouar Brahems musik. Selv siger han, at de politiske omvæltninger – især i hjemlandet, Tunesien – har påvirket ham voldsomt. De ”berøres” da også på coveret til hans nye dobbeltalbum, hvor en demonstrant flygter fra en sky af tåregas. (ECM Records er sædvanligvis mere optaget af æstetik end politik). En direkte konsekvens af ”Det arabiske forår” og Brahems påvirkning heraf har været, at den fremragende franske pianist, François Couturier, atter har meldt sig under oudspillerens faner. Og dét er godt, for kombinationen af netop de to – og deres håndtering af oud og klaver – er som en port til paradis. Når de så, som her, knytter basklarinettisten, Klaus Gjesing, og kontrabassisten, Björn Meyer, og et italiensk strygeorkester under ledelse af Pietro Mianiti til sig, er vejen til porten banet. Souvenance er et fremragende dobbeltalbum – et miks af sfærisk europæisk jazz og nordafrikansk/arabisk tradition. Instrumentalmusikken er melankolsk, næsten urovækkende, filmisk, sfærisk og går lige i hjertet. Også takket være den tekniske ekvilibrisme, som alle musikere udøver. Souvenance emmer af musisk elasticitet og kunstneriske udtryksstyrke.
****** / ECM Records / 89 min. / Også anmeldt i tidsskriftet CULTURES