Den amerikanske jazztrio, The Bad Plus, har igennem hele sin levetid haft ry for at være ”klassens frække dreng” – et orkester blottet for konventionel jazztænkning, et orkester på konstant kant med jazzpolitiet. Når trioen har fortolket musik af Black Sabbath, Nirvana og Blondie har jazzpolitiet stået der. Andre, herunder jeg, har hujet, for her var et virkelig interessant, pågående amerikansk modstykke til det ofte fastlåste format.
Den amerikanske jazztenorsaxofonist, Joshua Redman, har et noget andet ry. Nok kan han både spille stringent og melodisk, sådan som Sonny Rollins kunne det, men han kan også spille mere fri og avanceret jazz – uden at dét går ud over hans ry som prominent og nobel og genretro. Han opfattes generelt som indflydelsesrig, respekteres af Jazzpolitiet og har i deres kreds en status, der kan matche en ”rockstjernes”.
At The Bad Plus og Joshua Redman skulle finde sammen lå altså ikke i kortene. Men det gjorde de i 2011, da The Bad Plus inviterede tenorsaxofonisten med på en ugelang sceneoptræden på The Blue Note i New York. Nu er de fire aktuelle med et fælles album, der – formodentlig af mangel på fantasi er blevet betitlet: The Bad Plus Joshua Redman. En stor del af mandagens koncert på Islands Brygge bestod af numre fra dét (ret vidtfavnende, for ikke at sige ret ustyrlige) album. Men de var iblandet gamle kompositioner. Uanset kompositionernes alder, faldt denne anmelder dog helt generelt for de kompositioner, som bassisten, Reid Anderson, havde skrevet. Som komponist hælder han helt åbenlyst mere til det melodisk end det rytmiske. Numre som Love Is The Answer, As This Moment Slips Away og Lack The Faith But Not The Wine faldt af samme grund mere i min smag end mere eksperimenterende numre som Faith Through Error og The Mending.
På havnescenen fungerede vindblæste Redman og Anderson – i samspil med pianisten, Ethan Iverson, og trommeslageren, David King – dog under alle omstændigheder fremragende. Trioen plus en fremstod helt ustyrlig godt sammenspillet, åben og nysgerrig.
**** / Koncert også anmeldt på netmagasinet gaffa.dk