Det har helt givet været en fest at tilhøre hoffet i Zarens St. Petersborg i 1700-tallet. Men en stor del af den musik, som hørte festen til, har aldrig været udgivet – før nu. Med den italienske verdensstjerne, mezzosopranen Cecilia Bartoli, er der imidlertid pludselig åbnet op for, at vi andre kan fordybe os i den musik, som primært ”importerede” italienske operakomponister skrev til det russiske hof. Det var komponister som Francesco Domenica Araia, Vincenzo Manfredini, Domenico Cimarosa og Domenico Dall’Oglio Luigi Madonis, som alle blev hentet til Rusland af kejserinder, der havde et romantisk, europæisk udsyn og et ønske om at berige den mere formørkede, russiske kultur. I dag – kan man se og især høre – at kejserinderne fik noget for deres ”anstrengelser” eller ”investeringer”, for det er nogle helt igennem eminente arier og operaer, Cecilia Bartoli vækker til live på den luksuriøse ny-udgivelse fra Decca. Og vel at mærke arier på såvel russisk som italiensk – arier, der er så sublime, at man kan undre sig over, at de forputtede sig i så mange år. St. Petersburg er en perlerække af skatte, fundet og udfoldet af en sangerinde, som har pudset dem af og brillant fremført dem i al deres glans – med suveræn opbakning fra orkesteret, I Barocchisti, som dirigeres til perfektion af Diego Fasolis. St. Petersburg er simpelthen et mesterværk!
****** / Decca Music/Universal Music / 78 min.