Kontrabassisten, Lennart Ginman, har altid været en vidtfavnende herre. Nok har han haft sit primære ståsted i den akustiske jazz og her især markeret sig som medlem af en eminent trio (som i øvrigt består af pianisten Carsten Dahl og trommeslageren Thomas Blachman), men han har også markeret sig som bassist for en poprock-dronning som Dicte, skrevet musik til musicals og film og givet sig af med at komponere og spille electronica (og tilnærmelsesvis trip hop).
Sangerinden, Eivør, har færøske rødder og i betydeligt omfang taget afsæt i disse, når hun med sin helt usædvanligt stærke og distinkte vokal, som både mestrer det smerteligt smukke og det decideret dramatiske, har sunget sig ind i standards, folkeviser og poprocknumre (hvoraf nogle har været baseret på electronica). Hun har i momenter givet mindelser om Bjørk, i momenter om Kate Bush, men har på en eller anden måde altid formået at forblive sin egen – et kraftværk af en helt særegen karakter.
Sammen udgør de to et urimelig stærkt makkerpar, der – som her, på den fælles pladedebut, The Color of Dark – kan forløse Ginmans hypermoderne musik og tekster til UG! Musikken kan kategoriseres som electronica – men der er også et par ballader – og alt er på finurlig vis som i naturlig forlængelse af de plader, Ginman har lavet med henholdsvis Sten Jørgensen (i 1998) og Jimmy Jørgensen (i 2007). The Color of Dark er i den forstand som en 3er, om end den ikke er helt så mørk som de to første (i trilogien). The Color of Dark trækker i større omfang på elektroniske virkemidler. Den er eminent godt skruet sammen, er decideret stærk, typisk Ginmansk! Lyt til et nummer som The Sinner Or The Saint og du hører the sound of Ginman. Men lyt også til en standard som Gloomy Sunday fra 1933 – udsat for vor tids Ginman / Eivør – og du hører evolutionens hastighed og rækkevidde.
***** / Columbia Records / Sony Music / 52 min. / Også anmeldt på netmagasinet gaffa.dk